Biografie

Mama, Balasa Dumitrescu (1913-2000)
Tata, Atanase Dumitrescu (1909-1943)
“S-o luam ca si altadata apostoleste
si sa ne oprim în … Cismigiu
Tase
5/V/936”
(dedicatie fotografie)
“Ora H” – 1954
Profesorul Eugen Schileru, 1970
(Gravura în metal, d.p. 42cm x 29,7cm)
Cu-profesorul Vasile Kazar
23 aprilie 1996
1980

1941, 3 iulie, Cascioarele, Ilfov, fiul Balasei (nascuta Dospina) si al lui Atanase Dumitrescu. Intre anii 1955-1959 urmeaza ciclul gimanzial la liceului “Ion Neculce” din Bucuresti. In anul 1953, scolar fiind, joaca in primul film al regizorului Andrei Blaier si al lui Sinisa Ivetici, Ora H, avand un rol principal, alaturi de viitorul regizor Constantin Vaeni si actrita Silvia Popovici. In perioada 1959-1965 urmeza cursurile Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”. Profesori: vasile Kazar, Eugen Schileru, Horia Teodoru, Gheorghe Ghitescu, Stelian Pantu, Petre Achitenie. Din 1965 pana in 1978 este profesor de desen la liceul Nr. 6 din Bucuresti, fiind definitivat in 1968; gradul II in 1971, si gradul I in 1975. In 1967 devine membru stagiar al Uniunii Artistilor Plastici din Romania si in 1969 – membru definitiv. In 2006 devine membru al Uniunii Gravorilor si Litografilor Maghiari, Budapesta, Ungaria.

Intre anii 1975 – 1990 este secretar al sectiei de grafica al U.A.P. din Romania. Din anul 1979 pana in anul 1989 – desenator artistic la Editura Sport Turism din Bucuresti. Din 1990 – lector universitar la Academia de Arta din Bucuresti, catedra de grafica. Intre anii 1991-1993 – conferentiar si din 1993 pana in prezent – profesor universitar titular. In anul 2005 devine doctor in arte vizuale, cu lucrarea Inventia oculocentrica sau ispitirea Sfantului Antonie. In perioada 1990-2008 este membru al Consiliului Profesoral al Facultatii de Arte Plastice al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti, al Senatului U.N.A.B. si este seful catedrei de grafica.
Din 1965 participa la expozitiile de grup, republicane si nationale, precum si internationale. In 1972 este prezent si la Bienala de la Venetia cu lucrari de grafica.

Colaboreaza cu diverse edituri din tara incepand cu anul 1965 printre care: Ion Creanga, Univers, ESPLA, Albatros, Junimea, Cartea Romaneasca, Litera, Kriterion, Humanitas, Univers enciclopedic, Editura enciclopedica, Monitorul Oficial, Semne, Rao, Corint etc. Ilustreaza numeroase carti si realizeaza coperte care au fost premiate la Târguri Internationale de Carte – Leipzig si Frankfurt, Germania, la Salonul International de Carte, Paris, la Targul International de Carte „Bookarest“ si la Targul de Carte „Gaudeamus“, Romania. Intre anii 1999 – 2004 director artistic la editura ALL, perioada in care raspunde de amenajarea standului editurii la targurile de carte nationale si internationale la care participa aceasta. De asemeni semneaza viziunea grafica a revistelor culturale: Contemporanul – ideea europeana, Viata Romaneasca, Drepturile Omului; Teatru Azi; Cultura; Manuscriptum; Memoria – revista gandirii arestate. In anul 1992 septembrie, sub egida Fundatiei Culturale „Memoria“ organizeaza cu BanuRadulescu intre ruinele cladirii Directiei Nr. 5 a Securitatii din Bucuresti, un concept expozitional comemorativ „Memoria“ in prezent dedicata victimelor totalitarismului comunist din Romania.

Este membru fondator si sustinator permanent al taberei de creatie “Prietenia” din comuna Lazarea, Judetul Harghita, incepând din anul 1974. Participa la numeroase editii ale taberei, iar dupa 1990 organizeaza stagii de documetare cu studenti, motivand importanta practicii de documentare in sistemul educational artistic. Aici, dealungul timpului, gratie fondatorilor si organizatorilor, s-au pastrat intr-un cadru muzeal valori ale artei contemporane, fiind singura colectie reprezentativa ce acopera domeniile picturii, graficii, sculpturii si artelor decorative.

Din anul 1990, Mircia Dumitrescu initiaza un proiect de carte bibliofila manufacturata, dorind sa sensibilizeze gustul publicului si al mediilor editoriale, urmarind in acelasi timp spiritul traditiei tipografice romanesti. Cartile bibliofile astfel realizate participa, atat in tara, cat si in strainatate, la expozitii si targuri de carte prestigioase, ajungand sa fie apreciate si premiate de mediile de specialitate. Aceste carti, cu gravuri originale, unele realizate impreuna cu studenti si cu numerosi artisti contemporani, au fost donate unor importante institutii si biblioteci: Cancelaria Germaniei (Berlin), Biblioteca de Stat a Bavariei (Bayerische Staatsbibliothek – München), Biblioteca Britanica (British Library – Londra), Biblioteca Nationala a Frantei (Bibliothèque National de Franc, Direction des Collections, Departament litterature et art – Paris), Biblioteca Marciana (Venetia), Biblioteca Nationala a Finlandei (Helsinki), Biblioteca de stat “Szechenyi” (Orszagos Szechenyi Konyvtar – Budapesta), Biblioteca Centrului Cultural al Republicii Ungaria (Magyar Kuluralis Intezet Konyvtara – Bucuresti), Institutul Cultural Esteuropean (Keleteurópai Kulturalis Intezet – Budapesta), Biblioteca Academiei Romane (Bucuresti), Biblioteca Metropolitana Bucuresti, Editura Monitorul Oficial S.A. (Bucuresti), Memorialul Ipotesti, Centrul National de Studii “Mihai Eminescu” (Ipotesti) etc.

In martie 2002 proiecteaza, organizeaza si amenajeaza pavilionului Romaniei la Salonul International de Carte Paris la solicitarea Ministerului Culturii si Cultelor. La acest salon prezinta carti bibliofile realizate cu ocazia bicentenarului nasterii lui Victor Hugo, Alexandre Dumas si Ion Heliade Radulescu, proiect cultural initiat sub egida Ministerului Culturii si Cultelor din Romania, realizat in colaborare cu Editura Biblioteca Bucurestilor si Editura Monitorul Oficial. De asemeni si in anul 2003 este solicitat pentru organizarea pavilionului romanesc la saloanele de carte din Paris si Frankfurt.

In anul 1991, colaboreaza cu eminescologul Petru Cretia pentru publicarea unui numar special Eminescu la revista Manuscriptum, in care apar 24 de poezii inedite, intelegand atunci ca opera eminesciana ascunde valori literare inca nedezvaluite si ca manuscrisele sunt degradate intr-o stare avansata. Cand in anul 2005 colaboreaza cu Academia Romana la proiectul lansat de academicianul Eugen Simion pentru salvarea manuscriselor eminesciene, proiect initiat de Iorga, Perpessicius, Calinescu si Noica, propune pentru reeditarea acestora o formula inovatoare de tiparire, realizata si cu ajutorul unor tehnici digitale, prin care reproducerea manuscriselor lui Mihai Eminescu devine, in sfarsit, posibila, instituind un reper cultural prezervat viitorilor cercetatori si colectionari.

Sub egida Academiei Romane, in anul 2005, initiaza un proiect bibliofil original de ilustrare a sonetelor eminesciene de catre numerosi artisti astfel incat aceeasi opera poetica este ilustrata în viziuni grafice diferite. In continuarea colectiei propune editarea poetilor Bacovia, Macedonski, Ion Barbu, proiect sustinut de catre R.A. Monitorul Oficial S.A.

De asemeni colaboreaza cu Memorialul Ipotesti. Este initiatorul infiintarii unei sali dedicate bibliofiliei si ilustratiei de carte in cadrul muzeului de la Memorialul Ipotesti, unde vor fi pastrate lucrari ce ilustreaza si opera eminesciana. Tot la Ipotesti coorganizeaza expozitii si stagii de documentare pentru studenti si artisti din tara si strainatate. Ulterior, lucrarile realizate la Ipotesti au facut obiectul unor expozitii itinerante organizate mai intai la Institutul Cultural Roman din Bucuresti, in ianuarie 2007, apoi fiind prezentate si la I.C.R. Budapesta si Viena in iunie 2007.

In acelasi timp colaboraza si cu Fundatia Nationala pentru Stiinta si Arta, institutie aflata sub egida Academei Romane semnand viziunea grafica a colectiilor “Clasicii Literaturii universale” si „Opere fundamentale“ – proiecte lansate sub egida Academiei Romane si a Fundatiei Nationale pentru Stiinta si Arta. sprijina ideea deschiderii unei galerii de arta la sediul F.N.S.A. Gratie domnului acad. Eugen Simion, presedintele F.N.S.A. si doamnei acad. Maya Simionescu vicepresedintele F.N.S.A., se infiinteza “Galeriile Fundatiei”, la sfarsitul anului 2006, iar pe 13 decembrie se deschide prima expozitie, “Zile si nopti”, in memoria poetului Nichita Stanescu. Astfel, Mircia Dumitrescu devine curatorul galeriei si se implica in organizarea altor expozitii de anvergura care prezinta artisti din Romania si din strainatate.

Participa la simpozioane si conferinte de specialitate ca invitat, promovand grafica romaneasca si pe plan international, precum cel din octombrie 2007, organizat de Universitatea de Arte Plastice din Budapesta, eveniment ce sarbatorea 100 de ani de la infiintarea sectiei de grafica in cadru institutionalizat. Mircia Dumitrescu militeaza pentru stabilirea unor legaturi nationale si internationale intre artisti graficieni organizand expozitii de anvergura precum cea din 2006, intitulata “Desen si gravura” la Galeria Kalinderu – Bucuresti. este unul dintre initiatorii expozitiei “Grafica fara frontiere” (2008), la “Galeriile Fundatiei” – Bucuresti, cu participarea unor ateliere de gravura prestigioase din Franta, Danemarca, Ungaria si Romania.